8.10. Kondens Taşıma Borularında Koç Darbesi

Kondens Taşıma Borularında Koç Darbesi

Kondens taşıma borularında koç darbesi

Ekipmanda Koç Darbesi’nde bahsedildiği gibi, su darbesi aynı zamanda kondens suyu taşıma borularında da meydana gelir.

Çoğu durumda, yüksek sıcaklıktaki buhar ve düşük sıcaklıktaki kondensat, kondensten üretilen flaş buhar ve taşınan kondens nedeniyle kondens dönüş hattına karıştırılır ve bu, doğası gereği su darbesine duyarlı bir durumdur.

Bununla birlikte, taşınan kondens suyu uzaklaştırılamadığından, kondens dönüş borularında meydana gelen su darbesi için temel bir önlem yoktur. Tek yol onu hafifletmektir.

Kondens suyu taşıma borularındaki su darbesi, temelde tümü buharın ani yoğuşmasından kaynaklanan birçok modelde meydana gelir. En yaygın üç model aşağıda tartışılmaktadır.

Mekanizma ve Karşı Önlemler

Chugging

İki taşıma hattı birleştiğinde, yüksek sıcaklıktaki flaş buharı, düşük sıcaklıktaki kondens suyu ile temas edebilir. Büyük buhar cepleri oluşmazsa, buhar hızla yoğunlaşacak ve chugging olarak bilinen küçük ölçekli, hızlı döngüsel etkilere neden olacaktır. Adı, bir motor gürültüsü gibi bir ses çıkaran üretilen gürültüden türetilmiştir. Çarpmanın kuvveti büyük değil, ancak ortaya çıkan gürültü bir sorun haline geliyor.

チャギング

Çırpınmanın neye benzediğini biliyor musun? Buradan dinleyin.

Karşı

Alt Text

Yoğuşma suyu taşıma borularından çıkan buharın geri akışından kaynaklanan Koç Darbesi

Geri akıştan gelen su darbesi, kondens suyu taşıma borularındaki düşük sıcaklıktaki yoğuşma suyunun titreşimli akışından kaynaklanır ve genellikle fabrikalarda görülür.

Alt Text

Karşı

Yetersiz karşı önlemler

‘Büyük kondens cepleri’ oluşumundan

Bu, kondens suyu taşıma borularında en sık karşılaşılan koç darbesi şeklidir. Yüksek sıcaklıkta flaş buhar taşıyan borular ile düşük sıcaklıkta kondens taşıyan boruların birleştiği noktalarda meydana gelir. Geri akıştan kaynaklanan su darbesinin aksine, buhar ve yoğuşma suyu darbesine neden olacak şekilde zıt yönlerde akmaz. Bu durumda sorun, büyük ‘buhar ceplerinin’ oluşmasından kaynaklanır.

Tıpkı geri akışın neden olduğu su darbesi gibi, koç darbesi darbeleri de taşıma borularının yakınsama noktasından çok uzakta veya yukarı akışta meydana gelebilir. Böyle bir durumda, nedeni tam olarak belirlemek oldukça zor olabilir.

Water hammer due to confluence of hot steam and cold condensate

Alt Text

Karşı

Water hammer due to confluence of hot steam and cold condensate

Water hammer due to confluence of hot steam and cold condensate

Bu karşı önlem karmaşıktır. Önce çevredeki kondens suyu akışı ile boru tesisatı arasındaki sıcaklık farkını teyit etmeli, ardından flaş buharın buhar cepleri oluşturmasını zorlaştırmak için hattı boru tesisatının dikey bir bölümüne bağlamak gibi boru tesisatında gerekli değişiklikleri yapmalısınız. 

Bu üç ana koç darbesi modelinin her biri için karşı önlemlerin birkaç ortak noktası vardır:

  • Buhar ceplerinin küçük kalmasını sağlarlar.
    Sorunun nedeni olan buharı (örn. flaş buharı) durdururlar veya farklı bir hatta bağlarlar.
    Mümkün olan her yerde, yüksek sıcaklıktaki buharın yatay boru hatları ile düşük sıcaklıktaki kondens suyu arasındaki temastan kaçınırlar.

Not: Kondens suyu taşıma borularında su darbesi meydana geldiğinde, bunun nedeni bazen boruların kendisidir. Bu, koç darbesinin oluşumunu veya yerini önceden tahmin etmeyi çok zorlaştırır. Bu nedenle, karşı önlemler genellikle ancak sorun ortaya çıktıktan sonra araştırılır. Bunun da ötesinde, su darbesinin nedeni uzakta veya mevsimsel olarak çalıştırılan ekipman olduğunda, daha kapsamlı ve uzun vadeli bir araştırma gerekebilir.

Orijinal Kaynak: https://www.tlv.com/en-de/steam-info/steam-theory

Su darbesi ile ilgili sorun mu yaşıyorsunuz? Buhar uzmanı mühendislerimiz size yardımcı olabilir.

Arama